Váš košík obsahuje
položky
v celkovej hodnote
  0.00 s DPH
  • Zobraziť

Význam minerálov pre človeka

Minerály sú anorganického pôvodu, ľudský organizmus si ich sám nevie vyrobiť, a preto ich musíme pravidelne do organizmu dopĺňať. Pre správnu mineralizáciu organizmu je dôležitý nielen dostatočný obsah a pomer minerálov v nápojoch, potrave a doplnkoch stravy, ale aj schopnosť organizmu potrebné minerály zo stravy prijať. Na schopnosti "vychytávania" minerálov sa podieľa stav zažívacieho traktu a látkovej výmeny, a potom pitný režim (voda je najdôležitejším rozpúšťadlom a nosičom minerálov a stopových prvkov v tele) a forma príjmaných minerálov. Najľahšie vstrebávanou a využiteľnou formou minerálov je koloidná forma alebo chelátová forma minerálov.
Nezabudnite, že nedostatočný obsah daného minerálu v našom tele môže byť zapríčinený nielen jeho nedostatočným príjmom a vstrebávaním, ale taktiež jeho nadmernou spotrebou/vylučovaním. V takom prípade je dôležité zistiť príčinu tohoto stavu a nielen ho v zvýšenej miere dopĺňať. V neskoršom veku sa znižuje schopnosť organizmu zo stravy vstrebávať pre organizmus nevyhnutné živiny, vrátane minerálov a vitamínov. Rovnako v období rastu, pri rekonvalescencii po chorobe, úraze alebo pri velkej fyzickej námahe, športových výkonoch a strese je vhodné dopĺňať prechodne vyššiu potrebu minerálov, stopových prvkov, vitamínov a ostatných živín. Z našich prostriedkov k tomu slúžia tablety FYROSAN ZINEK, FYROSAN VÁPNÍK, FYROSAN HORČÍK, FYROSAN HORČÍK+VÁPNÍK alebo FYROSAN Z a PITNÁ RAŠELINA, ktoré obsahujú vo vhodnej forme všetky prvky potrebné pre naše telo.
Nerozumným trvalým "preventívnym" nadužívaním minerálov, ale aj vitamínov a stopových prvkov "naslepo" si však nielen spoľahlivo zabezpečíte zbytočne "drahý moč a stolicu", zaťažíte pečeň, ale môžete si aj ublížiť a niečo zanedbať. V prvom rade dbajte na pestrú stravu!

Minerál Význam Prejavy nedostatku Najväčší výskyt
DRASLÍK Správná činnosť svalov, stimuluje duševnú činnosť, nevyhnutný pre funkciu mnoha enzýmov (denný príjem 2 až 5 gramov, z čoho 3 gramy ihneď vylúčíme obličkami) Svalová slabosť, nevolnosť, opuchy, hypoglykémia, hučanie v ušiach, zápcha, nespavosť, poruchy srdečného rytmu, pri velkom nedostatku až zástava srdca Sojová múka, fazuľa, petržlen, rajčiny, hrozienka, grepfruity, slnečnicové semená
(predávkovanie je nebezpečné!!!)
FLUOR Zuby, sklovina
(nové štúdie poukazujú na škodlivosť fluoru v spojení s hliníkom pre ľudský organizmus (Alzheimer, demencia, oslabenie obličiek)
Zvýšená kazivosť zubov Plody mora, fluorované zubné pasty, čaj, coca-cola
FOSFOR S vápníkom rozhoduje o stavbe kostí a zubov (v nich uložené až 80% zásob v tele). Účastní sa biochemických reakcí (transport mastných kyselín a tukov), podieľa sa na syntéze fosfolipidov (lecitin) a na prenose nervových impulzov. Je veľmi dôležitý pre funkciu mozgu a nervov Krivica, lámavosť kostí a zubov, únava, bolesti a stuhlosť klbov, náchylnosť k infekciam, strata chuti k jedlu
(denne 0,5-1,2 g. Dodrž pomer 1:1 s vápníkom!)
Ryby, orechymak, žĺtok, droždie
HORČÍK Stavba kostí a bunková aktivita. Citlivosť nervov a svalov. Je nenahraditeľný při metabolizme enzýmov, podporuje činnosť cca 300 enzýmov, má význam pri spaľovaní sacharidov a tukov a pri tvorbe bielkovín a nukleových kyselín. Obmedzuje zrážanlivosť krvi, podieľa sa na obrane tela proti nieektorým chorobám. Reguluje srdcovú činnosť a svalové kontrakcie, chráni nervy a pomáha telu využívať vitamíny C a E a premieňať glukózu na energiu. Má významnú rolu pri vzniku estrogénov, činnosti žalúdka, čriev a močového mechúra. Je to silný antistresový činiteľ, pôsobí protialergicky, protizápalovo a antitoxicky. Zvýšené riziko srdcových ochorení a cukrovky, nepravidelné búšenie srdca, únava, nervozita, tras, svalové kŕče.

(telo obsahuje 20 až 30 g horčíku, z toho je 50 až 70% uložené v kostiach)

Mak, orechy, mandle, ovsené vločky, banán, maliny, ostružiny, kiwi, jahody, Magnesia, FYROSAN HORČÍK

CHLÓR Reguluje osmotický tlak v bunkách, spoločne so sodíkom a draslíkom zaisťuje správnu viskozitu krvi. Vypadávánie vlasov, defekty nechtov
(denne okolo 9 g)
Užitočný iba v organickej forme (zelenina, obilniny, syry)
CHRÓM Metabolizmus sacharidov a pôsobenie inzulínu, telesný rast a imunita. Kôrnatenie tepien, vznik cukrovky, úzkostné stavy, zníženie metabolizmu aminokyselín, zvýšenie hladiny triglyceridov a cholesterolu Kvasnice, žerucha, teľacia pečeň, plody mora
JÓD Učasť na tvorbe hormónov štítnej žľazy. Urýchľuje metabolizmus živín, zlepšuje kvalitu kože, vlasov, nechtov a zubov. Skľudňuje nervy a zlepšuje mentálne funkcie (denne 0,1-0,3 g). Zväčšená štítna žlaza, struma, útlm duševnej a fyzickej činnosti, matné, suché, lámavé a šedivejúce vlasy, ekzémy

Višne, čerešne, čokoláda, morské ryby, morská soľ, cibuľa, morské riasy

KOBALT Je súčasťou vitamínu B12, hrá veľkú rolu v procese krvotvorby a ako aktivátor enzýmov. Vychytáva železo pri krvotvorbe a jód pri syntéze hormónov štítnej žlazy. Denná potreba 5-10, pri chudokrvnosti 50-150 mikrogramov. Únava, chudokrvnosť, predčasné šedivenie, oneskorený rast

Strukoviny, mäso, listová zelenina, ovocie

KREMÍK Nevyhnutný na rast organizmu, spevňuje cievy a kosti. Má vplyv na správnu tvorbu spájacích  tkanív a chrupaviek. Je veľmi dôležitý pre krásnu a zdravú pleť, nechty a vlasy. Vypadávanie vlasov, lámavosť nechtov, sklon k zápalom a ku krvácaniu, kožné choroby, preležaniny, suchá kože, zápal ďasien Surová cibuľa, praslička roľná
MANGAN Mineralizácia kostí, metabolizmus živín, súčasť enzýmov, riadna krvtvorba .
(denne 0,25 mg/kg)
Poruchy motoriky a rovnováhy, únava, predčasné šedivenie, poruchy pamäti, zvýšená nervová dráždivosť, hučanie v ušiach, závrate Jarabina, čučoriedky, čaj, žerucha, paprika, orechy, listová zelenina
MEĎ Tvorba červeného krvného farbiva, podpora metabolizmu železa, tvorba myelinového obalu nervových vlákien a nezastupiteľný podiel na bunečnom dýchaní, ochrana pred rakovinou žalúdka a padanie vlasov.
(denne cca 2 mg)
Chudokrvnosť, únava, poruchy srdečného rytmu, vysoký krvný tlak, neplodnosť, lámavé vybledlé vlasy, vysoký LDL a nízky HDL cholesterol, opuchy, pravdepodobne vznik reumatické artritídy Orechy, kukurica, sója, ovos, slivky, strukoviny
MOLYBDEN Súčasťou enzýmov, reguluje metabolizmus medi, fixuje fluór v zuboch.
(denne cca 0,5 mg)
Anémie, astma, kazivosť zubov, infekcie močového mechúra, depresie, impotencia Listová zelenina, strukoviny
SELEN Súčasť enzýmov, spoločne s vitamínom E odstraňuje voľné radikály a peroxidy (významný antioxidant) a chráni pred negatívnym pôsobením ťažkých kovov. Ovlplyvňuje krvný tlak a bráni kôrnateniu tepien. Podporuje správnu funkciu srdca, zvyšuje imunitu. Cukor totálne ničí selen v organizme!!! Zvýšené riziko rakoviny, zníženie odolnosti organizmu, lupiny, žlto alebo šedo zafarbené kúsky suchej kože, kožné zápaly, svalová slabosť a únava.
(denne aspoň 10 mg)
Morské ryby, pečeň, tuniak, strukoviny, cibuľa, cesnak, kukurica, žĺtok
SÍRA
Súčasť bielkovín, a to aminokyselín cysteinu, methionínu a taurínu a vitamínu B1. Podieľa sa na detoxikácii organizmu.
(denne cca 200 mg)
Lámavosť vlasov a nechtov, rozvoj alergií, vyššia pravdepodobnosť arteriosklerózy, artritídy, ale aj zápcha, zápaly, kandidózy a vredy Mäso, vajce, cibuľa, cesnak, orechy, ryby
SODÍK Prenos nervových impulzov. Vyšší príjem sodíka v forme soli zapríčiní vysoký krvný tlak, dochádza k preťaženiu obličiek a stratám draslíka (denne 5 až 15 g, pri vysokom tlaku iba 1 g!!) Porucha trávenia sacharidov, neuralgické bolesti, svalové kŕče lýtok a prstov nôh, strata chuti k jedlu, smäd, únava Soľ, mrkva, cibuľa, kyslá kapusta, eidam, tuniak v konzerve
VANAD Mineralizácia kostí, metabolizmus živín, základ niektorých enzýmov, prenos sodíka bunkovou stenou. Význam pri syntéze hemoglobínu Chudokrvnosť. Z potravy sa vstrebá iba 5 až 10 %. Rastlinné oleje, ryby, olivy, celozrnné obilniny
VÁPNÍK Stavba a tvrdnutie kostí a zubov, procesy vo všetkých telesných bunkách, kedy riadia vstup a vylučovanie látok do a z buniek. Reguluje zrážanlivosť krvi a citlivosť nervov a svalov. Podieľa sa na ochrane proti zápalom a infekciam. Na prítomnosti vápníka závisí mnoho procesov látkovej výmeny. Z čreva do krvi sa vstrebáva za pomoci vitamínu D. Vápník pri mnohých procesoch v tele pôsobí proti pôsobeniu horčíka - vzájomne sa ovplyvňujú. Krivica u rastúceho organizmu, rednutie a lámavosť u dospelých (osteoporóza), zvýšená kazivosť zubov, nespavosť, svalové kŕče
(v tele 1-2,2 kg vápníka 99% v kostiach, 1% v krvi)

Mliečne výrobky, orechy, petržlen vňať, slnečnicové semená, sardinky, FYROSAN VÁPNÍK

ZINOK Aktivátor viac ako 300 enzýmov, je obsiahnutý v štruktúre mnohých proteinov. Pri syntéze a opravách DNA, RNA a bielkovín kontroluje expresiou génov
(v tele 2,2 g v svaloch, pečeni, obličkách)
Horšie hojenie rán, častejšie prechladnutie, zníženie alebo strata chuti a čuchu, kožné problémy, zväčšenie prostaty, riziko cukrovky, kôrnatenie tepien, znížená funkcia vaječníkov, znížený počet spermií, oneskorený rast, únava, zápach potu

Dyňové semená, ryby, cibuľa, vajíčka, FYROSAN ZINEK

ŽELEZO Súčasť molekuly hemoglobínu, podieľa sa na rade biochemických reakcí. Je významné pre bunkové  dýchanie, prenos elektrónov, podieľa sa na oxidačnej a redukčnej premene látok v tele (57% v hemoglobínu, 20% pečeň, slezina, obličky, kostná dreň, 15% mozog - celkom 3 až 5 g) Anémia,únava, bledosť, dušnosť, búšenie srdca, vyššia vnímavosť k infekciam, znížená imunita, zápaly v ústach
(úbytok 0,8 mg/deň, pri silnej menštruácii až 80 mg)
Žerucha, petržlenová vňať, pažítka, droždie, ovsené vločky, orechy, žltky, žihľava, PITNÁ RAŠELINA
(predávkovanie je nebezpečné!!!)


KATEGÓRIE

Mohlo by vás zaujímať
Máte nápad alebo pripomienku? Napíšte nám.

Platobná metóda
Najpredávanejší

FastCentrik® - Prenájom e-shopov
Bylinářství-kořenářství s.r.o., Sádek 98, 572 01 Polička, IČO: 26011697
Obsah webu je vo vlastníctve prevádzkovateľa. Je zakázané jeho kopírovanie a využívanie grafiky


JavaScript musí být povolen